تغذیه در حین درمان ارتودنسی

تغذیه در دوران ارتودنسی اهمیت به سزایی در موفقیت درمان و حفظ سلامت دندان ها و لثه ها دارد. اگر ارتودنسی ثابت دارید باید بدانید که اجزای دستگاه ارتودنسی ثابت اعم از براکت ، بند وسیم ، بسیار ظریف و حساس هستند. عدم رعایت رژیم غذایی توصیه شده توسط متخصص ارتودنسی ، منجر به آسیب به آن ها و مختل شدن روند درمان ارتودنسی می شود. شكستگي دستگاه های ارتودنسی ثابت علاوه بر هزینه اضافی ، مدت زمان ارتودنسی را طولاني تر مي كند و برای شما و متخصص ارتودنسی شما مشکلاتی ایجاد می کند.

اهمیت تغذیه در ارتودنسی


زمانی که فرد برای اولین بار تحت درمان ارتودنسی با براکت قرار می گیرد ممکن است تصور کند انتخاب های محدودی در رابطه با غذا خوردن در حضور براکت ها برای وی وجود دارد . زمانی که براکت های ارتودنسی در دهان فرد قرار می گیرد در رابطه با اجتناب از خوردن غذاهای خاص که برای وی ممکن است مشکل ساز شود تذکر داده می شود لذا تغذیه در زمان ارتودنسی دارای اهمیت بالایی می باشد و حتما باید مورد توجه قرار گیرد .

 غذاهای مناسب ارتودنسی


غلات (کربوهیدرات‌ها)

این گروه غذایی یک چهارم از کل انرژی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. غلات در برنامه معمول غذایی ایرانیان به صورت نان و برنج مصرف می‌شود. این مواد غذایی عموماً در دوران ارتودنسی مشکلی را ایجاد نمی‌کنند، چرا که بسیار نرم‌ هستند و به راحتی جویده می‌شوند. در هر حال فراموش نکنید که دو مولفه ضروری یک رژیم غذایی سالم یعنی کربوهیدرات و پروتئین را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

شیر و لبنیات

محصولات لبنی قطعاً مناسب‌ترین گزینه برای افرادی هستند که دندان‌هایشان را ارتودنسی کرده‌اند. با خوردن محصولات لبنی اطمینان حاصل می‌کنید که کلسیم، ویتامین D و پتاسیم (تمام مواد مغذی ضروری برای داشتن استخوان‌ها و دندان‌های قوی) را به مقدار مناسب مصرف کرده‌اید.

علاوه بر این محصولات لبنی بافتی نرم دارند و نیاز به جویدن ندارند. تنها مورد لبنیات که مصرفش زمان ارتودنسی مشکل‌زا است خوردن پنیر نرم است. ازآن جا که پنیر به‌راحتی به دندان می‌چسبد و بین دندان‌ها قرار می‌گیرد، بهتر است که پنیر را بر روی قطعات کوچک نان گذاشته و مصرف کنید. به‌علاوه، شما می‌توانید از پنیرهای رشته‌ای که خوردنشان راحت‌تر است استفاده کنید.

میوه

میوه بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم است، اما خوردن آن با وجود سیم‌کشی دندان‌ها قدری دشوار است. خوردن حتی نرم‌ترین غذاها پس از تعویض سیم بریس دست‌کمی از کابوس ندارد. سه تا چهار روز پس از هر ویزیت ارتودنسی مرکبات آبدار مانند آب پرتقال و توت میل کنید.

ممنوعیت های غذایی


هر بار که خوراکی‌های شیرین یا نشاسته‌ای را در دهان می‌گذارید، محیط مناسبی برای باکتری‌های دهان فراهم می‌شود. این باکتری‌ها با تولید اسید، مینای دندان را حل می‌کنند و سبب ایجاد پوسیدگی می‌شوند.
در زمانی که براکت‌ها روی دندان‌هاست، محل مناسبی برای تجمع خرده‌های غذایی و باکتری‌ها به‌وجود می‌آید که ممکن است موجب ایجاد پوسیدگی در محل شود. پس باید در مورد خوردن خوراکی‌های شیرین دقت بیشتری به خرج دهیم و تا حد ممکن آنها را محدود کنیم. کشمش، بیسکویت، عسل و میوه‌های خشک، از خوراکی‌هایی هستند که احتمال بروز پوسیدگی در این دوران را افزایش می‌دهد.

سایر غذاهایی که مصرف آنها در طول درمان ارتودنسی جذاب بوده اما خطرناک است، به شرح زیر می باشند:

  • جویدن یخ می تواند بریس ها را خراب کند.
  • غذاهای چسبنده یا شکلات از هر نوع (تافی، کارامل، و سایر موارد مانند آن) می توانند با خم کردن سیم ها و شل کردن بریس ها بر روی دندان به ابزارهای ارتودنسی آسیب وارد کنند.
  • برخی غذاها به قدری سفت هستند که برای جویدن در حضور براکت های ارتودنسی مناسب نیستند. این ها شامل نان خشک، شکلات های سخت، نارگیل، گوشه های خشک پیتزا و … می باشد. گاز گرفتن روی این غذاها می تواند باعث کج شدن یا شکستن سیم و براکت های ارتودنسی گردد. مواردی مثل پاپ کورن همچنین پتانسیل گیر کردن داخل لثه و زیر براکت ها را دارند که تحریک شدید لثه را می تواند به همراه داشته باشد.

توصیه های غذایی در حین درمان ارتودنسی


تکه تکه کردن موادغذایی

در زمان مصرف میوه و غذاهای سفت به هیچ عنوان نباید به آن ها گاز زده شود. ابتدا باید با چاقو آن ها را تکه تکه کرده و سپس مصرف کرد. هسته میوه‎ها‎ی کوچک از قبیل گیلاس، گوجه سبز، آلبالو و … قبل از استفاده باید خارج شود. برای خوردن ساندویچ باید آن را به تکه‎ها‎ی کوچک تقسیم کرد. در هفته اول باید از غذاهای نرم همچون سوپ استفاده نمود تا بیمار وارد مرحله عادی شود.

جویدن با دندان‌های عقب

بیشتر افراد درباره‌ی این که از کدام دندان برای جویدن غذای خود استفاده کنند، فکر نمی‌کنند. اما اگر به تازگی تحت درمان ارتودنسی قرار گرفته‌اید یا سیم‌کشی دندان‌ها را تنظیم کرده‌اید، ممکن است دندان‌ها بیش از حد حساس باشند. جویدن با دندان‌های عقبی که ضخیم‌تر هستند و برای خرد کردن غذا مناسب‌تر هستند، می‌تواند به تسکین درد دندان‌های جلویی کمک کند.

  • در هنگام جویدن سعی کنید که از پاره کردن یا جدا کردن غذا با دندان‌های جلویی اجتناب کنید. این هم دلیل دیگری بر این است که کوچک بودن تکه‌های غذا می‌تواند مفید باشد. ممکن است قرار دادن غذا در انتهای دهان مفید باشد (اما دور از حلق به طوری که احساس خفگی نکنید).

آهسته غذا بخورید

هر چند ممکن است بسیار گرسنه باشید، به خصوص اگر درد دندان ها مانع از مصرف کافی مواد غذایی در روزهای ابتدایی شده باشد، اما لازم است به آرامی غذا بخورید. سریع خوردن باعث عدم تمرکز بر نحوه ی استفاده از دندان ها می شود. همچنین ممکن است با سیم به زبان و لپ آسیب بزنید.  اگر سریع بجوید، ممکن است موجب بروز عفونت و درد شوید. این امر به دلیل تضعیف فک و رباط ها در اثر فشار وارد آمده برای صاف کردن دندان ها رخ می دهد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *